Select Page

Aktywność fizyczna – dzieci i młodzież. Zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia.

fotonutricionDla dzieci i młodzieży aktywność fizyczna obejmuje zabawy, gry, rekreację sportową, zajęcia wychowania fizycznego lub planowane ćwiczenia w ramach rodziny, szkoły czy działalności społecznej.

Advertisements

W celu usprawniania układu sercowo-naczyniowego oraz wzmacniania i kształtowania mięśni i kości a także w celu pozytywnego pobudzeniu biomarkerów zdrowia takich jak przemiana materii i energii oraz pracy układu krążenia, dzieciom i młodzieży w wieku od 5 do 17 lat zaleca się:

CO NAJMNIEJ 60 MINUT AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ OBEJMUJĄCEJ ZARÓWNO UMIARKOWANY WYSIŁEK JAK I WYSIŁEK O WYŻSZEJ INTENSYWNOŚCI.

Taka ilość aktywności fizycznej zapewnia dodatkowe korzyści zdrowotne.

60 minutowa aktywność powinna w większości stanowić ćwiczenia aerobowe (tlenowe, o umiarkowanej intensywności) uzupełniane elementami wymagającymi większych nakładów energii. Co najmniej 3 razy w tygodniu ćwiczenia takie powinny również obejmować zajęcia wymagające szybkości oraz siły i zwinności, aby angażować kości i mięśnie do pracy, a tym samym wzmacniać je i kształtować.

W tej grupie wiekowej bardzo dobrze sprawdzają się gry i zabawy związane ze skokami, bieganiem czy odbijaniem piłki oraz jazda na rolkach, rowerze czy zajęcia w wodzie a także wszelkie formy zajęć grupowych.

Aktywność fizyczna dla wszystkich

Opisane zalecenia dotyczące aktywności fizycznej odnoszą się do wszystkich zdrowych dzieci w wieku od 5 do 17 lat, chyba że szczególne schorzenia uniemożliwiają ich realizację.

Celem na dzień jest 60 minut aktywności fizycznej, jednak istnieje koncepcja akumulacji odnosząca się do spełnienia celu, podejmując wysiłek krótszy, ale kilka razy w ciągu dnia (np. 2 x 30 minut).

Jeśli to możliwe, dzieci i młodzież z niepełnosprawnością również powinny realizować te zalecenia. W tym wypadku jednak rodzaj aktywności powinien być dobrany do możliwości ćwiczącego.

Dla dzieci i młodzieży nieaktywnej, zaleca się stopniowe wdrażanie aktywności fizycznej, aby w końcu osiągnąć wyznaczony cel przedstawiony w zaleceniach. Należy zacząć od mniejszej ilości aktywności i z biegiem czasu zwiększać czas trwania oraz częstotliwość i intensywność ćwiczeń. Należy zauważyć, że jeśli dzieci dotychczas nie uprawiały aktywności fizycznej, to każda jej ilość przyniesie dużo większe korzyści niż jej brak.

Korzyści wynikające z aktywności fizycznej dla młodych ludzi.

Regularna zalecana aktywność fizyczna wspomaga młody organizm wpływając na:

  • prawidłowy rozwój tkanek układu mięśniowo-szkieletowego (kości, mięśnie oraz stawy)
  • prawidłowy rozwój układu krążenia oraz oddechowego (serce i płuca)
  • rozwój i pobudzanie układu nerwowego (koordynacja i balans ciała, kontrola ruchów)
  • utrzymanie prawidłowej masy ciała (nadwaga, otyłość, niedożywienie)

Aktywność fizyczna jest także powiązana z korzyściami psychologicznymi poprzez poprawę kontroli nad symptomami lęku i depresji. Ponadto udział w zajęciach fizycznych wspomaga rozwój społeczny młodzieży poprzez stwarzanie możliwości wyrażania własnej osobowości, budowania pewności siebie, interakcji społecznej i integracji.

Sugeruje się również, że osoby młode aktywne fizycznie dużo bardziej skłaniają się ku prozdrowotnym zachowaniom (unikanie palenia tytoniu, alkoholu, brak zainteresowania używkami) i wykazują wyższe wyniki w nauce.

Zatem drodzy rodzice – zapewnijcie swoim dzieciom możliwość uprawiania aktywności fizycznej. Kiedyś wam za to podziękują!

 

Autor: Jagoda Podkowska – dietetyk i specjalista ds. suplementacji

– na podstawie materiałów ze strony www.who.int

Advertisements
Advertisements

Podobał Ci się ten artykuł?

Dołącz do nas i nie przegap żadnego ciekawego artykułu ani newsu.

Dzięki za zapis.

About The Author

Nazywam się Jagoda Podkowska ? jestem dietetykiem oraz specjalistą ds. suplementacji z wieloletnią praktyką. Ukończyłam studia na wydziale Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW. Jestem kierownikiem departamentu żywienia High Level Center oraz współpracuję z Centrum Rehabilitacji Sportowej CRS. Szkolę trenerów piłki nożnej na kursach UEFA PRO oraz ELITE YOUTH w Szkole Trenerów PZPN. Opiekuję się Kadrą Narodową PZPC. Komponuję programy żywienia mające na celu kształtowanie sylwetki, odchudzanie, profilaktykę oraz wspomaganie leczenia wielu chorób i schorzeń. Specjalizuję się w zakresie żywienia i suplementacji sportowców. Sama trenuję Brazylijskie Jiu-Jitsu. Jestem aktualną Mistrzynią Polski w tej dyscyplinie.

Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wyniki na żywo

Yahoo Tennis & BBC Tennis

Stakehunters

Wideo Newsy

Valverde System

ATP Tennis Radio

Sprawdź to

topspin-pro

Yop Polls

Któremu zawodnikowi kibicujesz? Which player of #NextGen you like the most?

Zajrzyj na facebooka

Wybierz coś dla siebie

wyniki na żywo

Zobacz naszego ebooka

Piłka nożna Livescore

Ebook oraz audiobook

PATIENCE, PERSISTENCE, PRESTIGE, PROGRESS

www.btatennis.com BARCELONA TENNIS ACADEMY