THE WINNING MINDSET czyli „myśleć aby wygrać”. Odcinek trzeci – UTRZYMANIE KONCENTRACJI NA KORCIE.

tenispsychologyUtrzymanie koncentracji na korcie

Jedną z najtrudniejszych rzeczy, z którymi zawodowi tenisiści muszą sobie radzić jest utrzymanie koncentracji przez cały mecz. Wraz z rosnącą presją oraz zmęczeniem, myśli mogą błądzić, czego skutkiem są błędy, które w konsekwencji prowadzą do utraty punktów i gemów. To samo może się przytrafić graczom rekreacyjnym podczas meczów. Do głowy mogą przychodzić rzeczy, które nie mają nic wspólnego z tenisem, np. rozproszenie przez innych graczy na kortach, czy przypominanie sobie co mam jutro zrobić. Te problemy zasadniczo sprowadzają się do jednej rzeczy: niemożność skupienia się na rzeczach, które umożliwiają dobrą, lepszą grę.

koncentracjanadalDobra koncentracja polega na skupianiu się wyłącznie na rzeczach, dzięki którym potrafimy najlepiej grać, więc będzie to koncentracja na piłce, przeciwniku oraz na samym sobie. Słaba koncentracja polega na skupianiu się na rzeczach, które przeszkadzają najlepiej grać, czyli myślenie o innych , o tym co było wczoraj lub o tym co się wydarzy jutro. Na szczęście, wyróżniamy kilka prostych technik, które można zastosować do poprawy koncentracji.

Kiedy koncentracja zaczyna uciekać, można zastosować tzw. przypominacze – kluczowe słowa przywracające koncentrację. Kiedy masz moment rozkojarzenia, powtarzaj sobie słowo kluczowe, które umożliwi Ci przywrócenie właściwej koncentracji i przypomni Ci, abyś robił to, co pomaga Ci grać lepiej. Powszechnie stosowanymi słowami kluczowymi w tej sytuacją są „spokój”, „ramiona” czy „atak”. Są dwa główne powody, dla których używamy słów kluczowych. Po pierwsze, powtarzanie słów kluczowych na głos lub po cichu powoduje zablokowanie rozpraszających myśli. Po drugie, przypominają Ci one o tym, co musisz zrobić, by dobrze grać.

Kolejna technika służąca poprawie koncentracji polega na znalezieniu sobie jakiegoś przedmiotu, na którym będziemy skupiać naszą uwagę podczas gry. Takim oczywistą rzeczą jest piłka tenisowa. Można także wybrać róg pola serwisowego, w który celujesz podczas serwisu. Można także głęboko oddychać, by odzyskać koncentrację. Kiedy koncentracja ucieka, można skupić się na robieniu głębokich wdechów. Pomaga to w lepszym skupieniu, i dzięki dostarczenie organizmowi więcej tlenu, można się rozluźnić i polepszyć grę.

Ważne jest by pamiętać, że dobra koncentracja wymaga czasu i ćwiczeń. Oto ćwiczenie, które można wykonywać. Wybierz sobie coś innego do skupienia uwagi w co drugim gemie i obserwuj co się wydarzy: w jednym gemie skup uwagę na piłce, w kolejnym gemie skup uwagę na przeciwniku, a w następnym skup uwagę na sobie. To ćwiczenia uczy jak świadomie wybierać to, na czym możemy się skupić. Pomoże Ci ono również w kontrolowaniu koncentracji.

Stosując powyższe techniki, rozwiniesz umiejętność utrzymania koncentracji. Jeśli zgubisz koncentrację, to zawsze będziesz znał techniki jej odzyskania.

Autor tekstu: Dr. Jim Taylor

Podobał Ci się ten artykuł?

Dołącz do nas i nie przegap żadnego ciekawego artykułu ani newsu.

Dzięki za zapis.

About The Author

love4tennis.pl to platforma internetowa, która ma łączyć entuzjastów tenisa. Kibiców z Polski z resztą świata. Chcemy czerpać doświadczenia międzynarodowe i przekładać je na polski grunt. Chcemy uczyć się od najlepszych i przekazywać polskim odbiorcom światowe trendy w tenisie. Chcemy wzbogacać wiedzę Naszych polskich kibiców i ludzi związanych z tenisem aby rozwijali się, aby wprowadzali w swój warsztat szkoleniowo-edukacyjny nowe sposoby myślenia i kreacji tenisowej. Chcemy popularyzować tenis w Polsce jako sport otwarty na ludzi.

Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wyniki na żywo

Wideo Newsy

Sprawdź to

Zajrzyj na facebooka

Wybierz coś dla siebie

Zobacz naszego ebooka

Piłka nożna Livescore

Najświeższe informacje zawsze na facebooku.

Zamknij